سلام!

آقا نزنین منو، این بار نه قراره رمزدار باشه نه اینکه هر روز هی بیام حرف بزنم :)) الان می‌گم داستان چیه.

من تو یه ماهی که گذشت سعی کردم خیلی کم برم اینستا. خیلی خیلی کم! و خب تونستم، ولی عوضش وبلاگ زیاد میومدم =)) یه دلیلش همون هر روز نوشتن بود، ولی غیر از اونم باز زیاد میومدم. از طرف دیگه این دو روز که تایمر اینستا رو برداشتم دیدم چقدر راحت اون عادت چک کردنش می‌تونه برگرده -_- حالا من قبلا هم یه وقتا محدودیتای این شکلی می‌ذاشتم. ولی همون‌طور که به احتمال ۹۹٪ تجربه کردین، کافیه آدم یه روز یه کم بیکار باشه و همون اولِ روز بره سراغ چک کردن اینستا یا یه برنامه‌ی دیگه، و بعد دوپامینه که ترشح می‌شه و تهش می‌بینی شب شده و هنوز داری الکی یه صفحه رو رفرش می‌کنی :))

از این چالش‌های دوپامین دیتاکس (Dopamine Detox، اگه خواستین سرچ کنین) قبلا چند جا دیده بودم و بعضی وقتا به روش خودم اجراشون کرده بودم (مثل همین ماه پیش)، ولی امشب که عکس زیر رو تو کانال الی دیدم، فکر کردم این بار اینو انجام بدم. مخصوصا که دیدم فردا اول ماه میلادی هم هست و مثل شنبه می‌مونه D:

نکته‌ی این برنامه اینه که اولا هر روز یه چیز می‌گه، بعدم اونه که می‌گه چی کار کنم نه خودم! بعضی مواردش زیاد سخت نیستن ولی بعضیا چالشی‌ترن، و برای اینکه احیانا وسطش ول نکنم یا بعضی روزاشو نپیچونم (!)، و همین‌طور برای اشتراک گذاشتنش به طور کلی، گفتم اینجا هم پستش رو بذارم. تازه شاید کسی دلش خواست و حس‌شو داشت و همراه شد. پس اگه پایه بودین تو کامنتا بگین. پایه نبودین هم اشکال نداره، این یه چالش شخصیه نه وبلاگی :) ممکنه اصلا شما این مشکل زیاد چک کردن شبکه‌های اجتماعی رو نداشته باشین که در این صورت دمتون گرم ;-)

چند تا نکته برا خودم:

۱) از اونجایی که جاییش راجع به ترتیب انجام این موارد حرفی نزده یا شماره‌ای نخورده، من تصمیم دارم هر روز یکی‌شو انتخاب کنم (تو چالش مشابهی که قبلا هم دیدم اینطوری گفته بود).

۲) به موازات انجام هر کدوم از اینا، من سعی می‌کنم استفاده از شبکه‌های اجتماعیم رو محدود به یه زمان خاص در روز کنم. مثلا اگه قراره روزی یه ساعت بشینم وبلاگا رو بخونم، یه بازه‌ی یک ساعته رو فقط بذارم برای این کار که وسط کارای دیگه هی نرم سراغ چک کردنش. (چند ماه پیش شبیه این کارو کردم یه مدتی و به نظرم خوب بود. این بار براش قانون و عدد نمی‌ذارم ولی به سمتش پیش می‌رم).

۳) صفحات مجازی که تو بعضی روزای این چالش بهشون محدودیت اعمال می‌شه (!) برای من اینا می‌شن: وبلاگ، اینستاگرام، کانال‌های تلگرام، یوتیوب.

از فردا ۱۱ آبان (۱ نوامبر) شروع می‌کنم. این پست تو این یه ماه ثابت می‌شه اما برنامه‌ی خاصی برا آپدیت و روشن کردن ستاره‌ش ندارم. مگه اینکه چیز خاصی به ذهنم برسه که اضافه کنم. ولی سعی می‌کنم مزاحم‌تون نشم :)) ;-)

ویرایش - ۲۶ آبان:

نصفش رفت و داره کم‌کم سخت می‌شه! یعنی با اینکه سعی کردم همه‌ی آسوناشو اون اول انجام ندم ولی باز سخت‌تراش موندن :| آیا خواهم توانست بدون گوشی برم پیاده‌روی؟ یا یک روز کلا به هیچ‌کدوم از صفحات مجازیم سر نزنم؟! در دو هفته‌ی آینده معلوم خواهد شد! :))

ویرایش - ۱۳ آذر (پایان چالش):

خب این چالش هم تموم شد! البته با دو روز تاخیر (چند روز آخر اینقدر موارد چالشی‌ای باقی مونده بود که دو روزش رو پیچوندم :دی) و همینطور با چند تا تغییر کوچیک تو بعضی روزا. البته خیلی این موارد کم بودن :)

خوبی این برنامه این بود که متنوع بود و هر روز یه ایده‌ی جدید داشت. آدم می‌تونه اینا رو تو ذهنش نگه داره و بعدا باز تکرارشون کنه. نه اینکه ایده‌هاش طوری باشن که قبلا به ذهن کسی نرسیده باشن!! منظورم اینه که کمک می‌کرد آدم آگاه‌تر بشه به اینکه واقعا می‌تونه موقع انجام هر کاری مثل کتاب خوندن یا پیاده‌روی کردن گوشیش رو بذاره کنار و مشکلی پیش نیاد! یا تمرین خوبی بود که آدم ببینه می‌تونه مدیریت کنه که تو یه روز فقط یک ساعت اکانت‌هاش رو تو شبکه‌های اجتماعی چک کنه.

ضعف این برنامه هم شاید همین تنوعش بود! هر روز یه کار خاص نمی‌کردی که در نهایت بخواد به عادت تبدیل بشه. که البته آدم می‌تونه از بین این چالش‌های روزانه یه برنامه‌ی ترکیبی برای خودش دربیاره و یه مدت دنبالش کنه تا عادت کنه.

نکته‌ی دیگه‌ای که در طول این مدت متوجهش شدم (و تو بعضی کامنتا دوستان هم اشاره کردن) اینه که اگه من برنامه‌ی درستی داشته باشم و انگیزه و تعهد داشته باشم نسبت بهش، بخشی از این گذروندن وقت تو شبکه‌های اجتماعی خودش از بین میره. همون‌طور که اگه برنامه یا صرفا حس کار کردن نداشته باشم و یه روز قرار بذارم کلا هیچ‌کدوم از صفحاتم رو چک نکنم، بازم می‌تونم راهی برای وقت تلف کردن پیدا کنم!