سلام

من توییتر نیستم ولی کانال توییتر فارسی رو می‌بینم. اخیرا یه ژانر توییت زیاد به چشمم می‌خوره که آدمای کوچه و خیابون و مترو رو سوژه می‌کنن؛ از یه چیز مثلا غیرطبیعی یا عجیب تو ظاهر طرف عکس می‌گیرن و درباره‌ش طوری حرف می‌زنن که رنگ تحقیر و تمسخر داره. بعد خیال خودشونم اینطور راحت می‌کنن که چهره‌ی طرف تو عکس معلوم نیست و اینکه لابد دارن نکته‌ی مهمی به بقیه یاد می‌دن!

داشتم فکر می‌کردم تحت تاثیر اینا واقعا ممکنه یه نگرانی نامحسوس به خیلیا اضافه بشه که بیش از حدِ معمول مواظب ظاهر و لباسشون باشن، که نکنه یه وقت سوژه‌ی اینطوری دست کسی بدن.

اما فراتر از این، در کل به نظرم کار زشتیه که ما بگیم چون طرف اینطور تو خیابونه، پس مشکلی نداره و ما هم حق داریم عکسشو بگیریم بقیه ببینن! یه درصد هم نگیم شاید حواسش نیست، شاید امروز دیرش شده نرسیده مرتب باشه، و... صاف عکسو نشون همه بدیم و ژست نصیحت‌گر هم بگیریم. یه جور آبرو بردنه.

البته شاید بعضی از این عکس گرفتن و پست کردن‌ها به هدف تذکر یه رفتار اشتباه به بقیه باشه که روی اون حالا می‌شه بحث کرد. خودم یه بار چند سال پیش از یه خانومی تو مترو عکس گرفتم که پاشو رو صندلی دراز کرده بود و قشنگ سه چهار تا از صندلیا رو اشغال کرده بود و داشت آرایش می‌کرد. البته عکسو جایی نذاشتم و شاید همون عکس گرفتن هم اشتباه بود. اما می‌خوام بگم اگه اون فقط داشت آرایش می‌کرد به کسی ربطی نداشت، اما وقتی ۳ تا صندلی دیگه رو هم اشغال می‌کنه آدما حالا حق دارن بهش تذکر بدن یا درباره‌ی رفتارش حرف بزنن. الانم منظورم از پست و توییت‌هایی که گفتم، تذکر به رفتارای اشتباهی که حق بقیه رو ضایع می‌کنن نبود. منظورم عکس گرفتن از لباس و ظاهر آدما و ایراد بنی‌اسرائیلی گرفتن بود.

این بود منبر امروز!